دانلود مسائل فصل چهارم فیزیک 2 بهمراه پاسخ
نام فایل: | فیزیک 2مسائل فصل چهارم بهمراه پاسخ کامل.pdf |
حجم: | 1.3 MB |
دانلود مسائل فصل چهارم فیزیک 2 بهمراه پاسخ
نام فایل: | فیزیک 2مسائل فصل چهارم بهمراه پاسخ کامل.pdf |
حجم: | 1.3 MB |
دانلود مسائل فصل چهارم فیزیک 2 بهمراه پاسخ
تهیه کننده:علی سلطانی وبلاگ:tizhoshan2.blogfa.com
برگرفته شده از وبلاگ دانش آموزی آقای مصطفی علومی http://www.newnet.blogfa.com/category/3
نام فایل: | fasle14_3.pptx |
حجم: | 2.2 MB |
تهیه کننده:علی سلطانی وبلاگ:tizhoshan2.blogfa.com
برگرفته شده از وبلاگ دانش آموزی آقای مصطفی علومی http://www.newnet.blogfa.com/category/3
انرژی خورشیدی |
|
لوله ی آزمایش : لوله ای است برای نگه داری و گرم کردن محلول ها و مایعات و نباید در هنگام گرم کردن ان بیش از 3/1 ظرفیت آن را پر کرد.آن را ته گرد می سازند تا در برابر گرمای مستقیم آتش، نشکند.
برس لوله یا لوله شور: نوعی برس كه برای شستن وتمیز كردن دیواره ی درونی لوله ی آزمایشكاربرد دارد.برای شستن لوله آزمایش، برس را درون لوله آزمایش قرار می دهند و می چر خانند.
جا لوله ی آزمایش: وسیله ای چوبی،پلاستیكی یا فلزی كه برای نگهداری لوله آزمایش كاربرد دارد.
لوله گیر :وسیله ای فلزی یا چوبی كه برای نگهداری لوله آزمایش به هنگام گرمكردن (لوله گیر فلزی)و گرفتن آن (لوله گیر چوبی) به كار می رود.
لیوان آزمایشگاهی یا بشر:لیوان آزمایشگاهی که دارای دو نوع شیشه ای و پلاستیکی میباشد .از بشر برای برداشتن حجم معینی از مایعات و گرم کردن محلول ها ، تهیه محلول ها ، حل کردن مواد و انتقال محلول ها استفاده می گردد.بشر به اندازه های حجمی متفاوت موجود است. آن را روی سه پایه و توری نسوز قرار می دهند. برای تبخیر ،گرم كردن،صاف كردن وغیره... كاربرد دارد. با توجه به حجم آن مشخص می شود (مانند: 600 سی سی، 250 سی سی ، 1000 سی سی و ... )
ارلن مایر:ظرفی مخروطی شكل است كه برای گرم كردن محلول ها و مایعات و یا نگهداری آنها وهمچنین برای همزدن مخلوط ها كاربرد دارد. (مانند: 600 سی سی، 250 سی سی ، 1000 سی سی و ... )
قیف :وسیله ای شیشه ای ،پلاستیكی و ... برای انتقال مایع ها از ظرفی بهظرف دیگر همچنین در صاف كردن و ... به كار می رود.
قیف جداکننده (دکانتور) : از آن برای جدا کردن مایعاتی که مخلوط نشدنی اند همانند آب ونفت استفاده میشود.
شیشهی ساعت :برای تبخیرسریع مایعات و محلول ها استفاده میگردد.
|
بوته ی چینی :وسیله ای فلزی یا چینی كه برای سوزاندن و یا ذوب كردن مواد به كار می رود. آن را با انبر(یا پنس بوته) برداشته و روی سه پایه و مثلث نسوز قرار می دهند.
|
دسیكاتور(خشک کن):از آن برای خشک کردن مواد و یا محفوظ ماندن از خطر جذب گازها استفاده میشود.
کپسول چینی :از آن برای تبخیر سریع محلول ها و برای ذوب کردن مواد استفاده میشود.
چراغ گازی(چراغ بونزن):به یاد مخترع آن بونزن (شیمیدان آلمانی )نامگذاری شده است. دارای دریچه ی هوا است که هنگامی که از آن استفاده نمی کنیم باید دریچه ی هوا را ببندیم تا آتش ، زرد رنگ و سردتر شده و دیده شود.
|
چراغ الكلی: گاهی به جای چراغ گازی به کار می رود. پیش از استفاده حتما باید فتیله را تا حدی درآوریم تا بخارهای الکل بیرون رود و چراغ منفجر نشود.
قاشقك (اسپاتول،كاردك) :وسیله ای است چینی یا فلزی ،مانند قاشق (با دو سر )كه برای برداشتن مواد جامد از ظرفی وانتقال آن به ظرف دیگر كاربرد دارد.
|
آبفشان :ظرف محتوی آب مقطر است كه برای شستشوی رسوب و یا اضافه كردن آب مقطر به كار می رود.
همزن شیشه ای:میله ی شیشه ای تو پر كه برای مخلوط كردن محلولها ویكنواخت كردن گرمای یك محل به كار می رود.
|
هاون چینی: برای له کردن و ساییدن مواد استفاده می شود. نباید دسته هاون را درون هاون بکوبیم.
بورت :یکی از وسایلی که برای اندازه گیری و برداشتن حجم معینی از مایعات به کار میرود. از متداول ترین انواع آن بورت شیردار است. براساس میلی لیتر درجه بندی میشود و صفر آن بالا ، 100آن در پایین قرار دارد.
|
بالن ته گرد : از این وسیله برای جوشاندن و تقطیر مایعات ، تهیه و تعیین چگالی گازها و ... استفاده میگردد. (مانند: 600 سی سی، 250 سی سی ، 1000 سی سی و ... )
بالن ته صاف : بیشتر برای نگه داری مواد به کار می رود. کاربرد آن مانند ارلن است. (مانند: 600 سی سی، 250 سی سی ، 1000 سی سی و ... )
|
بالن تقطیر(بالن با لوله ی کناری) : در اصل نوعی بالن ته گرد با لوله کناری است که کابرد آن مانند بالن ته گرد است و لوله جانبی آن برای خروج مواد گازی است.
|
بالن حجم سنجی ( بالن ژوژه):از این بالن برای رقیق کردن محلولها و یا تهیه ی محلول های استاندارد استفاده میشود. برروی گردن باریک آن خط نشانه ی حلقوی وجود دارد که گنجایش حجمی رامشخص می کنند. با توجه به حجم آن، مشخص می گردد.
پی پت :برای برداشتن حجم معینی از مایعات به کار میرود ، صفر آن در بالاست. دارای دو نوع است : حباب دار و ساده. برای پر کردن آن بهتر است از پووار استفاده کرد.
|
پی پت پمپ (پووار) : از پووار براي مكش استفاده مي شود اما در صورتيكه موادسمي باشند قبل از استفاده از پووار بايد از سالم بودن آن اطمينانحاصل كنيم و آنرا باآب امتحان كنيم.
طرز استفاده: دكمهA براي خالي كردن هواي داخل پووار است. دكمه S براي مكش مواد سمي است. دكمه E براي خالي كردن مواد مكش شده است.
استوانه ی مدرج : استوانه ای است که پایه دارد و بر خلاف بورت وپیپت درجه بندی آن از پایین آغاز میشود. از آن برای اندازه گیری حجم معینی از محلول ها استفاده میشود. برای تعیین حجم اجسام جامد بی شکل نیز کاربرد دارد.
گیلاس مدرج : از آن برای برداشتن حجم معینی از مایعات برای پر کردن بورت و استوانه مدرج استفاده میشود.
قطره چکان : برای برداشتن مقدار دقیق و کمی از مایعات و محلول ها مثل شناساگرها و همچنین برای برداشتن محلول هایی که بخار های سمی تولید میکنند و یا محلول هایی که هنگام ریختن ممکن است بر دست یا لباس بریزد استفاده میشود.
مبرد (سرد کننده) : برای سرد کردن بخار حاصل از تبخیر مایعات به کار می رود که برروی دستگاه تقطیر بسته میشود.
مثلث نسوز : مثلثی است فلزی که از سه قطعه روکش چینی نسوز ساخته شده است و از آن برای نگه داشتن بوته چینی در هنگام گرم کردن استفاده میشود.
سوهان : از آن برای بریدن شیشه های توخالی و صاف کردن محل تیزی شیشه استفاده میشود.
گیره ی حلقه ای : از آن برای قرار گرفتن قیف و گاهی به جای سه پایه برای نگه داری بالن و ... استفاده میشود.
ظرف پتری (پلیت) : برای نگه داری محلولها و نمونه های میکروبی به کار می رود.
گیره ی کوره :به شکل قیچی است و برای برداشتن نمونه ها و بوته ی داغ از درون کوره به کار میرود.
|
میله و پایه : برای بالا نگه داشتن وسایل معمولا به همراه گیره به کار می رود.
گیره : از آن برای نگه داشتن بیشتر وسایل(مانند: ارلن، بالن و ... ) بر روی میله و پایه استفاده می گردد.
گیره ی بورت : از آن برای نگه داشتن بورت ، لوله آزمایش ، دماسنج و ... استفاده میشود.
سه پایه : برای قرار دادن ظرف های ته صاف (مانند: ارلن و بشر و...) به طور غیر مستقیم برروی آتش کاربرد دارد. باید روی آن توری نسوز یا مثلث نسوز قرار داد.
|
توری نسوز : برای جلوگیری از تماس مستقیم آتش با ظرفی که می خواهیم آن را گرم کنیم ( مانند بشر و . . . ) ، ظرف را روی توری نسوز می گذاریم. در وسط توری، ماده ی سفید رنگی به نام "آزبست" وجود دارد که نسوز است.
پنس : برای برداشتن و نگه داشتن مقدار کمی ماده ی جامد بر روی آتش و ... به کار می رود.
هود آزمایشگاهی :نوعی تهویه ی محفظه دار است. آزمایشهایی را که تولید گازهای سمی می کنند در آن انجام می دهند تا بخارهای سمی به وسیله ی تهویه ی آن، به هوای بیرون آزمایشگاه برود.
کوره : دستگاهی است که برای گرم کردن مواد به مدت طولانی به کار می رود.
درپوش : لاستیکی یا چوب پنبه ای است و برای بستن سر لوله ی آزمایش، ارلن مایر، بالن و ... به کار می رود.
لوله ی رابط : لوله ای شیشه ایست که با گرم کردن روی آتش می توان آن را خم کرد. برای وصل کردن ظرفها ( ارلن، بالن و ... ) به کار میرود.
کاغذ صافی : نوعی کاغذ به شکل دایره است که برای جداکردن مواد جامد از مخلوط ها (مثلا جداکردن نشاسته از آب) به کار می رود. برای استفاده از کاغذ صافی باید آن را در قیف قرار داد.
گیره ی مخصوص دماسنج : برای اتصال دماسنج به میله و پایه به کار میرود.
نکته ی 1 : روش درست خواندن سطح مایع در پیپت ، استوانه مدرج ، لوله آزمایش و ... :
نکته ی 2 : واحد اندازه گیری حجم مواد مایع که بر روی وسایل آزمایشگاهی مانند پیپیت و بورت و بشر و ... نوشته شده است یکسان بوده و به صورت میلی لیتر یا سی سی یا سانتی مترمکعب خوانده می شود.
سوالات علمی جشنواره نوجوان خوارزمی پایه هفتم درس علوم تجربی –استان کرمان-اردیبهشت 94 |
آزمایشی طراحی کنید که نشان دهد :جنس لیوان در سرد شدن چای تاثیر دارد. |
نظر شما در مورد استفاده از معادن در نزدیکی شهر های بزر گ چیست؟ |
سوالات آزمون عملکردی جشنواره نوجوان خوارزمی پایه هفتم |
نام قسمتهای مشخص شده بر روی مولاژهای روی میز را بیان کنید:(زمان 5دقیقه) |
چگالی جسم روی میز را اندازه گیری کنید:(زمان 10 دقیقه) |
مواد روی میز را از نظر رسانایی الکتریکی با یکدیگر مقایسه کنید:(زمان 7دقیقه) |
تکه ای از ماده (الف) را درون بشر انداخته و مشاهدات خود را بیان کنید:(زمان 6 دقیقه) |
سوالات دانش آموزی جشنواره نوجوان خوارزمی فعالیتهای آزمایشگاهی پایه هفتم-مرحله کشوری
موضوع آزمایش :تراکم پذیری مواد
وسایل و مواد مورد نیاز: سرنگ ،آب،شن
شرح آزمایش: - با استفاده از موادی که در اختیار دارید تراکم پذیری سه حالت ماده را بررسی کنید(روش کار خود را بنویسید)
-تراکم پذیری در کدام حالت بیش تر است؟علت چیست؟
-نتیجه آزمایش را بنویسید:
موضوع آزمایش:مقایسه نفوذ پذیری خاک های مختلف
وسایل و مواد مورد نیاز:خاک رس،ماسه،لیوان یک بار مصرف دو عدد،اسپاتول،آبفشان،میخ آهنی ،بشر،ترازوی سه اهرمی
شرح آزمایش: -لیوان یک بار مصرفی را انتخاب کنید درون آن 40 گرم ماسه بریزید و 80 گرم خاک رس بریزید.آنها را بطور کامل مخلوط کنید سپس درون لیوان 50سی سی آب بریزید
--لیوان یک بار مصرفی را انتخاب کنید درون آن 40 گرم خاک رس بریزید و 80 گرم ماسه بریزید.آنها را بطور کامل مخلوط کنید سپس درون لیوان 50سی سی آب بریزید
-از مقایسه آزمایش مرحله 1و2 چه نتیجه ای می گیرید؟به ادامه مطلب مراجعه کنید
موضوع آزمایش:رابطه بین گرما و فاصله ذرات
وسایل و مواد مورد نیاز :بادکنک، بطری، آب سرد، ،آب گرم ،ظرف معمولی
شرح آزمایش: -با استفاده از مواد و وسایلی که در اختیار دارید رابطه بین گرما و فاصله ذرات چگونه است؟
-نمودار مربوط به این رابطه را رسم کنید:
-نموداری را که رسم کرده اید تفسیر کنید:
![]() |
||
پایه هفتم | دفترچه سوال | کلید |
پایه هشتم | دفترچه سوال | کلید |
پایه نهم | دفترچه سوال | کلید |
![]() |
![]() |
![]() |
- با توجه به شکل گیری موضوعاتی مانند گرمایش جهانی و آلودگی هوا در نتیجه مصرف سوخت های فسیلی، استفاده از منابع انرژی جایگزین و پاک مورد توجه کشورهای مختلف جهان قرار گرفته است. در همین راستا، احتمالا با نام هایی مانند انرژی خورشیدی، زیستسوخت ها، نیروگاه های برقآبی و نیروی امواج آشنا هستید، اما مادر طبیعت منابع انرژی جایگزین بیشماری را فراتر از آن چه امروز مورد استفاده قرار می دهیم، ارائه می کند. انرژی های پاک و سبز در جهان طبیعی اطراف ما وجود دارد و دانشمندان در تلاش برای چگونگی استفاده از آنها هستند. در ادامه فهرستی از انرژی های جایگزین که ممکن است نام آنها را تاکنون نشنیده باشید، ارائه می کنیم.
نیروی آب شور
نیروی آب شور که به نام های نیروی اُسمزی یا انرژی آبی نیز شناخته می شود یکی از آیندهدارترین منابع جدید انرژی تجدیدپذیر محسوب می شود. از آنجایی که مقادیر عظیم انرژی برای نمک زدایی آب نیاز است، انرژی زمانی تولید می شود که جریانی معکوس رخ می دهد و آب شور به آب شیرین اضافه می شود. طی فرآیندی که الکترودیالیز معکوس نام دارد نیروگاه های انرژی آبی می توانند این انرژی را که به صورت طبیعی در دهانه های رودخانه سراسر جهان آزاد می شود را جمع آوری کنند.
هلیوکالچر
این فرآیند انقلابی از ترکیب آب شور، مواد مغذی، ارگانیزم های فتوسنتزکننده، دی اکسید کربن و نور خورشید سوخت هیدروکربنی تولید می کند. بر خلاف روغن های تولید شده از جلبک، هلیوکالچر به صورت مستقیم سوخت - در قالب اتانول یا هیدروکربن - تولید می کند که نیازی به پالایش ندارد. این روش اساسا از فرآیند طبیعی فتوسنتز برای تولید یک سوخت آماده استفاده بهره می برد.
پیزو الکتریسیته
با تداوم روند افزایش جمیعت جهان و عبور آن از مرز هفت میلیارد نفر، انرژی جنبشی حرکت انسان می تواند به یک منبع انرژی واقعی تبدیل شود. پیزوالکتریسیته توانایی برخی از مواد برای تولید یک میدان الکتریکی در واکنش به تنش مکانیکی اعمال شده است. با استفاده از کاشی هایی که از مواد پیزوالکتریک ساخته شده و در مسیرهای پیاده روی شلوغ و یا حتی کف کفش های ما تعبیه شده اند، برق می تواند با هر گامی که بر می داریم تولید شود و مردم به نیروگاه های در حال حرکت تبدیل می شوند.
تبدیل انرژی حرارتی اقیانوس (OTEC)
تبدیل انرژی حرارتی اقیانوس یک سیستم تبدیل انرژی آبی است که از تفاوت دمای بین آب های کم عمق و عمیق برای تامین نیروی یک پیشرانه گرمایی استفاده می کند. این انرژی می تواند با ساخت پلتفرم ها یا قایق هایی از دریا خارج شود و بر همین اساس از لایه هایی گرمایی بین اعماق اقیانوس سود برد.
فاضلاب انسانی
حتی از فاضلاب انسانی می توان برای تولید برق یا سوخت استفاده کرد. در همین راستا، برنامه هایی برای استفاده از فاضلاب انسانی به منظور تامین نیروی مورد نیاز خودروها در شبکه حمل و نقل عمومی اجرایی شده اند. همچنین با استفاده از سلول های سوختی میکروبی می توان از فاضلاب برق تولید کرد.
نیروی سنگ داغ
نیروی سنگ داغ نوع جدیدی از انرژی زمینگرمایی است که بر اساس پمپاژ آب شور سرد به سمت سنگ های زیرین زمین که در نتیجه جریان پوسته و فروپاشی عناصر رادیواکتیو گرم شده اند، کار می کند. با گرم شدن آب انرژی تولید شده می تواند با استفاده از یک توربین بخار به برق تبدیل شود. خروجی نیروی سنگ داغ به راحتی قابل کنترل است و می تواند در 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته انرژی تولید کند.
انرژی تبخیری
با الهام از گیاهان، دانشمندان موفق به اختراع برگ های مصنوعی شده اند که می توانند نیروی الکتریکی حاصل از تبخیر آب را برداشت کنند.
ارتعاشات حاصل از گرداب
این شکل از انرژی تجدیدپذیر که ازجریان های آرام آب نیرو برداشت می کند با الهام از حرکت ماهی ها شکل گرفته است. با گذر جریان های آب از شبکه ای از میله ها انرژی برداشت می شود. شکل پیچشی یا چرخشی در الگویی متناوب هل دادن یا کشیدن یک شی به سمت بالا و پایین یا طرفین را موجب شده و انرژی مکانیکی تولید می شود.
معدن کاری در ماه
هلیم-3 یک ایزوتوپ غیررادیواکتیو سبک است که پتانسیل عظیمی برای تولید انرژی نسبتا پاک از طریق همجوشی هسته ای دارد. هلیم-3 در کره زمین کمیاب اما در ماه بسیار فراوان است. پروژه های مختلفی برای معدن کاری در ماه جریان دارند و در برخی از آنها هلیم-3 کره ماه به عنوان یک منبع اقتصادی بالقوه برای معدن کاری در نظر گرفته شده است.
نیروی خورشیدی فضایی
از آنجایی که انرژی خورشید در فضا تحت تاثیر چرخه 24 ساعت شبانه روز، آب و هوا، فصل ها یا اثر فیلتری گازهای اتمسفر زمین قرار نمی گیرد، بکارگیری پنل های خورشیدی در مدار و استفاده از انرژی آن روی زمین مورد توجه قرار گرفته است. این سیستم شامل انتقال نیروی بی سیم می شود که می تواند با استفاده از پرتوهای مایکروویو انجام شود.
تاریخچه انرژی خورشیدی
کاربرد انرژی خورشیدی به قرن هفتم قبل از میلاد مسیح باز می گردد. از انرژی خورشیدی برای گرمایش، پخت و پز، روشنائی و روشن نمودن آتش استفاده می کردند. یونانیان و رومیان باستان معماری هایی را برای استفاده از نور و گرمایش انرژی خورشیدی در داخل ساختمان خود داشته اند.
قرن هفتم قبل از میلاد مسیح: مردمان باستان از ذره بین برای تمرکز نور خورشید جهت روشن نمودن آتش استفاده می کردند.
قرن سوم قبل از میلاد مسیح: رومیان و یونانیان با استفاده از آینه مشعلهای خود را روشن می نمودند.
قرن دوم پیش از میلاد مسیح: ارشمیدس دانشمند یونانی با استفاده از بازتابش نور خورشید از سپری برنزی و متمرکز نمودن نور خورشید توانست کشتی های چوبی دشمنان را آتش بزند.
بیست سال بعد از میلاد مسیح: مردمان چین از آینه برای روشن نمودن مشعلهای خود استفاده کردند.
قرن یک تا چهارم میلادی: رومیان حمامهای خانه های خود را به گونه ای طراحی نمودند که از نور خورشید برای گرم شدن آب بهره ببرند.
قرن سیزدهم میلادی: اجداد پوئبلو در آمریکای شمالی خانه های صخره ای خود را رو به جنوب ساختند تا از گرمای خورشید در زمستان بیشتر بهره ببرند.
در سال ١٧٦٧ میلادی: دانشمندی سوئیسی اولین کلکتور خورشیدی را ساخت.
در سال ١٨١٦ میلادی: رابرت استرلینگ وزیر اسکاتلندی اختراع خود را برای پیش گرمکن موتور حرارتی به ثبت رساند. بعدها از این اختراع او در تولید الکتریسیته بوسیله حرارت انرژی خورشیدی بهره گرفتند.
در سال ١٨٣٩ میلادی: ادموند بکرل دانشمند فرانسوی اثر فتوولتائیک را کشف نمود. او هنگام کار با پیل الکترولیز که با دو الکترود فلزی در محلول الکترولیت خود بود به این نتیجه رسید که وقتی در معرض نور خورشید قرار می گیرد میزان تولید برق افزایش می یابد.
در سال ١٨٦٠ میلادی: ریاضیدان فرانسوی August Mouchet کار بر روی موتور بخار خورشیدی را آغاز کرد. بعد از ٢٠ سال او و دستیارش Abel Pifre موتورهایی را ساختند که نمونه های مدرن آن در حال حاضر در کلکتورهای سهموی خطی استفاده می گردد.
سال ١٨٧٣ میلادی: Willoughby Smith قابلیت هدایت نور سلنیوم را کشف نمود.
سال ١٨٧٦ میلادی: William Grylls Adams و Richard Evans Day کشف کردند که وقتی سلنیوم در مقابل نور خورشید قرار می گیرد برق تولید می کند.
سال ١٨٨٠ میلادی: Samuel P. Langley بولومتر را اختراع نمود که نور ستاره های دور دست را به خوبی اشعه های حرارتی خورشید اندازه گیری می نمود.
سال ١٨٨٣ میلادی: Charles Fritts آمریکایی به ایده ساخت سلولهای خورشیدی از ویفر سلنیوم فکر کرد.
سال ١٨٨٧ میلادی: هاینریش هرتز کشف کرد که اشعه ماورا بنفش کمترین ولتاژ را برای جرقه زدن بین دو الکترود لازم دارد.
سال ١٨٩١ میلادی: اولین آب گرمکن خورشیدی توسط کلارنس آمریکایی ثبت اختراع گردید.
سال ١٩٠٤ میلادی: Wilhelm Hallwachs کشف کرد که مس و اکسید مس در کنار یکدیگر حساسیت نسبت به نور نشان می دهند.
سال ١٩٠٥ میلادی: آلبرت انیشتین همراه با تئوری نسبیت خود اثر فوتوالکتریک را مطرح نمود.
سال ١٩٠٨ میلادی: ویلیام جی بیلی یک کلکتور با سیم پیچ مسی و یک جعبه عایق ساخت. این طرح تقریبا شبیه همان طرحی است که امروزه برای کلکتورهای خورشیدی استفاده می شود.
سال ١٩١٤ میلادی: دانشمندان متوجه یک بند الکترونی در دستگاههای فتوولتائیک شدند.
سال ١٩١٦ میلادی: دانشمندان اثر فوتوالکتریک را به صورت تجربی اثبات کردند.
سال ١٩١٨ میلادی: دانشمند لهستانی Jan Czochralski کشف نمود که چگونه یک تک کریستال سیلیکون را رشد دهد.
سال ١٩٢١ میلادی: آلبرت انیشتین به خاطر نظریه اثر فوتوالکتریک جایزه نوبل را دریافت کرد.
سال ١٩٣٢ میلادی: اثر فتوولتائیک در سولفید کادمیوم کشف شد.
سال ١٩٤٧ میلادی: ساختمانهای خورشیدی در طول جنگ جهانی دوم بسیار نادر شدند.
سال ١٩٥٤ میلادی: سه دانشمند آمریکایی اولین سلول فتوولتائیک سیلیکونی را توسعه دادند، اولین سلول خورشیدی توانائی این را داشت که برق کافی را از طریق خورشید برای تجهزات الکترونیکی فراهم نماید.
اواسط دهه ١٩٥٠ میلادی: اولین ساختمان اداری تجاری در جهان که با آبگرمکن خورشیدی کار می کرد طراحی شد.
سال ١٩٥٨ میلادی: سلولهای فتوولتائیک جدید در مقابل اشعه خورشید مقاوم تر شدند و این ویژگی برای استفاده سلولهای فتوولتائیک در فضا بسیار حائز اهمیت بود.
سال ١٩٦٣ میلادی: ژاپن یک پنل ٢٤ واتی را بر روی یک فانوس دریایی نصب نمود.
سال ١٩٦٤ میلادی: ناسا اولین ماهواره ای که با سلولهای فتوولتائیک به ظرفیت ٤٧٠ وات تغذیه می گردید توسط سفینه فضایی به فضا پرتاب نمود.
سال ١٩٦٩ میلادی: کوره خورشیدی با استفاده از ٨ آینه سهموی در Odeillo فرانسه ساخته شد.
دهه ١٩٧٠ میلادی: دکتر الیوت برمن و اکسون کرپ سلول خورشیدی ارزان تری را طراحی نمودند و این عامل باعث استفاده گسترده تر از سلولهای فتوولتائیک گردید.
سال ١٩٧٢ میلادی: دانشگاه دلاور موسسه تبدیل انرژی را تاسیس نمود و اولین آزمایشگاه جهان را برای تحقیق و توسعه سلولهای فتوولتائیک اختصاص داد. در سال بعد این موسسه یک سیستم هیبرید حرارتی فتوولتائیک با نام Solar One را ساخت.
سال ١٩٧٦ میلادی: مرکز تحقیقات لوئیس ناسا برای اولین بار شروع به نصب ٨٣ سیستم فتوولتائیک در سرتاسر جهان نمود که برای روشنائی درمانگاهها، پمپاژ آب و تلویزیون کلاس ها و موارد دیگر به کار می رفت.
سال ١٩٧٧ میلادی: دولت آمریکا موسسه تحقیقات انرژی خورشیدی را راه اندازی کرد.
سال ١٩٨١ میلادی: اولین هواپیمای خورشیدی از فرانسه تا انگلستان به پرواز درآمد.
سال ١٩٨٢ میلادی: یک استرالیایی اولین خودرو خورشیدی که فاصله بین سیدنی تا پرت که بالغ بر ٢٨٠٠ مایل است، پیمود.
سال ١٩٨٦ میلادی: بزرگترین نیروگاه حرارتی خورشیدی آن زمان در کالیفرنیا راه اندازی شد.
سال ١٩٩٤ میلادی: اولین بشقابک سهموی خورشیدی با استفاده از موتور استرلینگ با پیستون آزاد به شبکه متصل گردید.
سال ٢٠٠١ میلادی: تین فیلم فتوولتائیک ساخته شد.
سال ٢٠٠٢ میلادی: بزرگترین سیستم خورشیدی پشت بامی در کالیفرنیا نصب گردید.
سال ٢٠٠٨ میلادی: بزرگترین پارک خورشیدی در آلمان بوسیله سیستمهای تین فیلم راه اندازی گردید.
برگرفته شده از سایت سازمان انرژی های نو ایران (سانا) http://www.suna.org.ir/
در سال ۱۳۴۸ خورشیدی گروهی از دبیران با تجربه و علاقه مند آموزش و پرورش اردبیل با تشکیل هسته ای به نام «گروه فرهنگی جهان علوم» در صدد برآمدند تا با تاسیس مدرسه هایی با ویژگی خاص تحول جدیدی را در آموزش و پروش منطقه ایجاد کنند. آقایان محمود کلاغیچی دبیر شیمی ، رضاقلی خلفی دبیر فیزیک ، مرتضی قاسمی دبیر ریاضی ، ولی پورحاج شکر دبیر زیست شناسی و عباسقلی محمدی دبیر زبان انگلیسی اعضای اصلی این گروه بودند. اعضای گروه ابتدا قطعه زمینی را به مساحت ۱۶۰۰ متر مربع در کوچه ی ارمنستان (قاجاریه) از شخصی به نام آقای رشید حریری اردبیلی خریداری نمودند.نقشه ی ساختمان را معماری آمریکایی به نام اچ – گریگور طراجی نمود.با موافقت آقای عبدالله توکل رئیس اداره ی مدارس ملی کشور این ساختمان در ۶۰۰ مترمربع زیر بنا ساخته شد.در سال ۱۳۵۰ اعضای گروه حوزه ی فعالیت خود را گسترش دادند.یک واحد آموزشی دیگر به نام جهان تربیت برای دانش آموزان مقطع ابتدایی در قطعه زمینی به مساحت ۱۶۰۰ متر مربع و زیر بنای ۵۰۰ مترمربع در کوچه ی بیمارستان شیرخورشید اردبیل (بیمارستان فاطمی) ساخته شد.صاحب امتیاز این مدرسه آقای عباسقلی محمدی بودند و واحد آموزشی دیگری به نام دبیرستان پروین اعتصامی در محل سرچشمه جنب سینما پارس (قدس) برای دانش آموزان دختر مقطع متوسطه راه اندازی شد.صاحب امتیاز این مدرسه هم خانم شهین حقیقی بودند.ساخت و راه اندازی این مدارس در مجموع نزدیک به نیم میلیون تومان هزینه داشته است که این مبلغ با مشارکت بانک اعتبارات صنعتی تامین شده بود.گروه آموزشی جهان علوم تاثیر بسیار زیادی در ارتقای سطح تحصیلی دانش آموزان اردبیل داشت تا حدی که بسیاری از دانش آموزان آن مدارس در رشته های برجسته از دانشگاه های داخل و خارج از کشور فارغ التحصیل شده اند. کادر آموزشی دبستان جهان تربیت در اولین سال تاسیس افراد مشروحه ی زیر بودند:
سخت آشفته و غمگین بودم...
به خودم می گفتم:
بچه ها تنبل و بد اخلاقند!
دست کم می گیرند،
درس و مشق خود را…
باید امروز یکی را بزنم، اخم کنم !
و نخندم اصلا... !
تا بترسند از من
و حسابی ببرند…!
خط کشی آوردم،
درهوا چرخاندم...
چشم ها در پی چوب،...
هرطرف می غلطید !
مشق ها را بگذارید جلو ...
زود، معطل نکنید !
اولی کامل بود ...
دومی بدخط بود...
بر سرش داد زدم...
سومی می لرزید... !
خوب، گیر آوردم !!
صید در دام افتاد !
و به چنگ آمد زود...!
دفتر مشق حسن گم شده بود.
این طرف آنطرف، نیمکتش را می گشت
تو کجایی بچه... ؟!
بله آقا... اینجا...
همچنان می لرزید... !
” پاک تنبل شده ای بچه بد ”!
- " به خدا دفتر من گم شده آقا ... همه شاهد هستند"...
- ” ما نوشتیم آقا ”...
بازکن دستت را... !
خط کشم بالا رفت...
خواستم برکف دستش بزنم...
او تقلا می کرد...
چون نگاهش کردم
ناله ی سختی کرد....!
گوشه ی صورت او قرمز شد...!
هق هقی کرد و سپس ساکت شد...
همچنان می گریید...
مثل شخصی آرام، بی خروش و ناله !
ناگهان حمدالله ... درکنارم خم شد...
زیر یک میز ... کنار دیوار...
دفتری پیدا کرد ……
گفت : آقا ایناهاش... !
دفتر مشق حسن...
چون نگاهش کردم ...
عالی و خوش خط بود .
غرق در شرم و خجالت گشتم ... !
جای آن چوب ستم، بردلم آتش زده بود !
سرخی گونه او، به کبودی گروید …..!
صبح فردا دیدم...
که حسن با پدرش ... و یکی مرد دگر...
سوی من می آیند...
خجل و دل نگران ...
منتظر ماندم من !
تا که حرفی بزنند...
شکوه ای یا گله ای... !
یا که دعوا شاید...
سخت در اندیشه ی آنان بودم !
پدرش بعدِ سلام ...
گفت : " لطفی بکنید ...
و حسن را بسپارید به ما ” ...
گفتمش، چی شده آقا رحمان ؟!
گفت : " این خنگ خدا...
وقتی از مدرسه برمی گشته...
به زمین افتاده ... " !
بچه ی سر به هوا ... !
یا که دعوا کرده... !
قصه ای ساخته است... !!
زیر ابرو و کنار چشمش ...
متورم شده است...!
درد سختی دارد !
می بریمش دکتر ... !
با اجازه آقا …….
چشمم افتاد به چشم کودک...
غرق اندوه و تاثرگشتم .
منِ شرمنده ... معلم بودم !
لیک آن کودک خرد و کوچک...
این چنین درس بزرگی می داد
بی کتاب و دفتر ….!
من چه کوچک بودم !
او چه اندازه بزرگ... !
به پدر نیز نگفت...
آنچه من از سرخشمم، به سرش آوردم !
عیب کار از خود من بود و نمیدانستم...!!
من از آن روز معلم شده ام ….!
او به من یاد بداد .... درس زیبایی را...!
که به هنگامه ی خشم...
نه به دل تصمیمی...
نه به لب دستوری ...
نه کنم تنبیهی...
یا چرا اصلا من ...
عصبانی باشم... ؟!
با محبت شاید ...
گرهی بگشایم
با خشونت هرگز!
پروفسور سید محمود حسابی، در سال 1281 (ه.ش)، از پدر و مادری تفرشی، در تهران زاده شدند. پس از سپری نمودن چهار سال، از دوران كودكی در تهران، به همراه خانواده (پدر، مادر و برادر)، عازم شامات گردیدند. در هفت سالگی، تحصیلات ابتدایی خود را، در بیروت، با تنگدستی و مرارتهای دور از وطن، در مدرسه كشیشهایفرانسوی، آغاز كردند، و همزمان، توسط مادر فداكار، متدین و فاضله خود (خانم گوهرشاد حسابی)، تحت آموزش تعلیمات مذهبی و ادبیات فارسی، قرار گرفتند. استاد، قرآن كریم را، حفظ و به آن اعتقادی ژرف داشتن. دیوانحافظ را، نیز از بر داشته، و به بوستان و گلستان سعدی، شاهنامه فردوسی، مثنوی مولوی، منشآت قائم مقام، اشرافكامل داشتند.
شروع تحصیلات متوسطه ایشان، مصادف با آغاز جنگ جهانی اول، و تعطیلی مدارس فرانسوی زبان بیروت بود. از این رو، پس از دو سال تحصیل، در منزل، برای ادامه، به كالج آمریكایی بیروت رفتند، و در سن هفدهسالگی، لیسانس ادبیات، در نوزده سالگی لیسانس بیولوژی، و پس از آن، مدرك مهندسی راه و ساختمان را، اخذ نمودند. در آن زمان، با نقشهكشی و راهسازی، به امرار معاش خانواده، کمك میكردند. استاد، همچنین، در رشتههای پزشكی، ریاضیات و ستارهشناسی، به تحصیلات آكادمیك پرداختند.
شركت راهسازی فرانسوی، كه استاد در آن، مشغول به كار بودند، به پاس قدردانی از زحماتشان، ایشان را، برای ادامه تحصیل، به كشور فرانسه اعزامكرد، و بدین ترتیب، در سال 1924 (م) به مدرسه عالی برق پاریس وارد، و در سال 1925 (م) فارغالتحصیل شدند. همزمان با تحصیل در رشته معدن، در راهآهن برقی فرانسه، مشغول به كار گردیدند، و پس از پایان تحصیل در این رشته، كار خود را، در معادن آهن شمال فرانسه، ومعادن زغال سنگ ایالت «سار» آغاز كردند. سپس، به دلیل وجود روحیه علمی، به تحصیل و تحقیق، در دانشگاه سوربن، در رشته فیزیك پرداختند، و در سال 1927 (م)، در سن بیست و پنج سالگی، دانشنامه دكترای فیزیك خود را با ارایه رساله یی، تحت عنوان «حساسیت سلولهای فتو الكتریك»، با درجه عالی، دریافت كردند.
استاد، با شعر و موسیقی سنتی ایران، و موسیقی كلاسیك غرب، به خوبی آشنایی داشتند، و در چند رشته ورزشی، موفقیتهایی كسب نمودند، كه از آن میان، میتوان به دیپلم نجات غریق در رشته شنا، اشاره نمود.
از جمله دستآوردهای عمر پربار استاد، و مشاغلی كه در مسند آن، خدمات علمی و فرهنگی شایان توجهی ارائه نمودند، میتوان به چند نمونه، اشاره كرد:
ماموریت وزارت راه و ترابری (طرق و شوارع عامه)، برای تهیه اولین نقشهبرداری علمی، فنی و مهندسیكشور (تهیه نقشه نوین راه ساحلی سراسری میان بنادر خلیج فارس، بندر لنگه به بوشهر) (1306 ه . ش)، تأسیس مدرسه مهندسی وزارت راه و تدریس در آن ( 1307 ه . ش)، تأسیس دارالمعلمین عالی، و تدریس درآن ( 1307 ه . ش)، ساخت اولین رادیو در كشور (1307 ه . ش)، تأسیس دانشسـرای عالی و تدریس در آن (1308 ه . ش)، ایجاد اولین ایستگاه هواشناسی در ایران ( 1310 ه . ش)، نصب و راهاندازی اولین دستگاه رادیولوژی در ایران ( 1310ه . ش)، تعیین ساعت ایران ( 1311 ه . ش)، تأسیس اولین بیمارستان خصوصی، در ایران، به نام "بیمارستان گوهرشاد" (به یاد مادر گرامیشان) (1312 ه . ش)، مأمور وزارت راه، برای ساخت راه تهران به شمشك، جهت معادن ذغال سنگ ( 1312 ه . ش)، پیشنهاد و تدوین قانون تأسیس دانشگاه تهران، و تأسیس دانشكده فنی ( 1313 ه . ش) و ریاست آن دانشكده تا (1315 ه . ش) و تدریس در آن، تأسیس دانشكده علوم، و ریاست آن دانشكده از (1321 تا 1327، و از 1330 تا 1336 ه . ش)، و تدریس در گروه فیزیك آن دانشكده، تا واپسین روزهای عمر، تأسیس مركز عدسیسازی- دیدگانی- اپتیك كاربردی، در دانشكده علوم دانشگاه تهران، ماموریت خلع ید، از شركت نفت انگلیس، در دولت دكتر مصدق، اولین رییس هیئتمدیره، و مدیرعامل شركت ملی نفت ایران، وزیر فرهنگ در دولت دكتر مصدق)1330 ه . ش)، پایهگذاری مدارس عشایری، و تأسیس اولین مدرسه عشایری ایران ( 1330 ه . ش)، مخالفت با طرح قرارداد ننگین كنسرسیوم، وكاپیتولاسیون در مجلس، مخالفت با عضویت دولت ایران، در قرارداد سنتو «پاكت بغداد» در مجلس، پایهگذاری مؤسسه ژئوفیزیك دانشگاه تهران (1330 ه . ش)، پایهگذاری مركز تحقیقات، و رأكتور اتمی دانشگاه تهران، تأسیس سازمان انرژی اتمی، و عضو هیئت دایمی كمیته بینالمللی هستهای (1330 ، 1349 ه . ش)، تدوین قانون ستاندارد، و تأسیس مؤسسه استاندارد ایران ) 1333هـ.ش)، تأسیس اولین رصدخانه نوین در ایران، تأسیس اولین مركز مدرن تعقیب ماهوارهها، در شیراز (1335 ه . ش)، پایهگذاری مركز مخابرات اسدآباد همدان ( 1338 ه. ش(، تشكیل و ریاست كمیته پژوهشی فضای ایران، و عضو دایمی كمیته بینالمللی فضا (1360 ه . ش)، تاسیس انجمن موسیقی ایران، مؤسس، و عضو پیوسته فرهنگستان زبان ایران از (1349 ه . ش) تا آخرین روزهای فعالیت.
فعالیت در دو نسل كاری، و آموزش 7 نسل استاد و دانشجو، از خدمات ارزنده پروفسور حسابی، به شمار میرود، و در همین راستا، ایشان از سال ( 1350 ه . ش) به عنوان استاد ممتاز دانشگاه تهران، شناخته شدند.
استاد، به چهار زبان زنده دنیا: فرانسه، انگلیسی، آلمانی و عربی مسلط بودند، و به زبانهای: سانسكریت، لاتین، یونانی، پهلوی، اوستایی، تركی و ایتالیایی اشراف داشتند.
(حضور پروفسور حسابی در دانشگاه پریستون ایالات متحده، که چگونگی دیدار ایشان با پروفسور آلبرت انیشتین و مباحث علمی مطرح شده در آن دیدار، بسیار جالب، شنیدنی و آموزنده است)
دكتر حسابی به ایران، فرهنگ و ادب و اعتقادات سنتی و مذهبی این سرزمین عشق، میورزیدند، و گذشته از سفر، به كشورهای متعدد عالم، به سراسر ایران، سفر كرده بودند، و از این مسافرتهای پربار داخلی و خارجی، یادداشتها و سفرنامههای بسیاری، به جای نهادند.
در زمینه تحقیق علمی: 25 مقاله، رساله و كتاب، از استاد به چاپ رسیده است. تئوری «بینهایت بودن ذرات» ایشان در میان دانشمندان و فیزیكدانان جهان، شناخته شده است.
نشان «اوفیسیه دولا لژیون دونور»، و همچنین، نشان «كوماندور دولا لژیون دونور»، بزرگترین نشانهای كشور فرانسه، به ایشان، اهدا گردید.
استاد، تنها شاگرد ایرانی پروفسور اینشتین بوده، و در طول زندگی، با دانشمندان تراز اول جهان، نظیر شرودینگر، بورن، فرمی، دیراك، بوهر، ... و با فلاسفه و ادبایی همچون آندرهژید، برتراند راسل، ... تبادل نظرداشتهاند. ایشان، از سوی جامعه علمی جهان، به عنوان «مرد اول علمی جهان» )1900 میلادی) برگزیده شدند ، و در كنگره "شصت سال فیزیك ایران" (1366 ه . ش) ملقب به "پدر فیزیك ایران" گردیدند.
پروفسور حسابی، در 12 شهریور 1371 (ه . ش)، در بیمارستان دانشگاه ژنو، به هنگام معالجه قلبی، بدرود حیات گفتند.
مقبره استاد، بنا به خواسته ایشان، در زادگاه خانوادگی، در شهر دانشگاهی تفرش، قرار دارد.
( در اینجا یکی از آخرین تصاویر پروفسور حسابی را چند ماه قبل از درگذشت، در یکی از سفرهای معالجاتی به کشور سوئیس ملاحظه میکنید. توضیح آن که، علیرغم بیماری شدید قلبی، استاد، هرروز با علاقه خاصی به گشت و گذار در باغ بیمارستان بولیو (ژنو) که از زیباترین باغهای سوئیس است، و نشانه توجه یک کشور پیشرفته، به امر خطیر معالجه بیماران و عنایتی به روح و روان خسته آنان است، میپرداختند و در پایان هر دیدار، از این باغ بیهمتا، به طور ناخودآگاه میگفتند: "خیلی قشنگ است، اما سبزی درختان تفرش چیز دیگریست.")
جهات آشنایی بیشتر با طرحهای پژوهشی پروفسور محمود حسابی به بنیان حسابی مراجعه نمایید.
برگرفته شده از : مجله علمی ایران http://irsci.com/news.html?newsId=308
پروفسور علی جوان استاد فیزیک انیستیتو تکنولوژی ماساچوست، یک شخص شناخته شده در زمینه لیزر و کوانتوم در جهان بوده که برنده جایزه بین المللی برای اختراع اولین لیزر گازی نیز بوده است. وی PHD خود را در رشته فیزیک در دانشگاه کلمبیا در سال 1954 تحت نظر چارلز تونز دریافت کرد. به دنبال فلوشیپ دکترا در دانشگاه کلمبیا، او به گروههای تحقیقاتی لابراتوار تلفن بل در نیوجرزی ملحق شد (سپتامبر 1958). در سال 1961 او به دانشگاه MIT ملحق شد. جاییکه تا اکنون مشغول تدریس و تحقیق می باشد.
پروفسور جوان اصول لیزر گازی را در سال 1958 پایه گذاشت، زمانیکه عضو گروه تحقیقاتی لابراتور بل بود. در سال 1960 موفق شد که لیزر گازی هلیوم - نئون که لیزری شناخته شده بهشمار میرود را ابداع کند. این اختراع، اولین لیزری بود که بصورت Continuos کار میکرد و باعث شد که در جهان جلب توجه کرده، پایه ای برای تحقیقات بیشتر در این زمینه باشد.
قبل از این اختراع، پروفسور جوان تئوری میزر سه سطحی را پایه گذاری کرد و اهمیت همگرایی فازی را در این وسیله میکروویو نشان داد. این عمل، ایده میزر بدون پراکندگی را معرفی کرد و او بعداً این ایده را در استفاده از اثر Raman تحریک شده، گسترش داد که نهایتاً منجر به بسط نوظهور رژیم نوری شد.
او در MIT یک تحقیق بزرگ را پایه گذاری کرد که باعث ایجاد بزرگترین تحقیق لیزری در دهه های شصت و هفتاد میلادی شد. بسیاری از بنیانهای اولیه در استفاده از لیزر در آنجا به وقوع پیوست. این بنیانها شامل؛ ابداعات زیادی در زمینه اسپکتروسکوپی لیزری بصورت Sub-Doppler ؛ اولین استفاده از لیزر برای آزمایش دقیق نسبیت و ایزوتروپی در فضا؛ ابداع تکنولوژی اندازهگیری فرکانسی دقیق در طیف نوری و اولین ساخت ساعتهای اتومیک لیزری میباشند.
پروفسور جوان در زمینههای تازه تحقیق مانند پژوهش اخیرش برای جستجوی اثرات هدایت نورهای همجهت شونده توسط یک آنتن نوری به سوی اندازه نانو از ماده فعال است.
او در تحقیقات گسترده ای از لیزرهای پرانرژی و رادارهای مولتی استاتیک لیزری که توسط ساعتهای نوری دقیق کنترل میشود، گرفته تا لیزرهای تشخیصی پزشکی شرکت داشته است. پایان نامههای تحقیقاتی بسیاری از دانشجویان فیزیک تحت نظر او بوده است.
برای تحقیقات در زمینه لیزرهای گازی، پروفسور جوان در سال 1964 مدال Stewart Ballentine، در سال 1966 مدال Fany & John Hertz Foundation ،در سال 1975 مدال فردریک ایوز و در سال 1993 مدال جهانی آلبرت انیشتین را دریافت کرد.
او عضوی از آکادمی ملی علوم و آکادمی هنر و علم آمریکا و عضو افتخاری موسسه Trieste برای ترویج علوم است. در سال 1966 او به عنوان Guggeheim Fellow و در سالهای 1979 و 1995 به عنوان Humbolt Foundation Fellow شناخته شد.
به گزارش دیلی تلگراف، از صد نابغه برتر جهان که در قید حیات هستند، علی جوان فیزیکدان ایرانی (اولین سازنده لیزرگازی) در رتبه دوازدهم و جزو ده نفر نابغه زنده جهان است. بر پایه همین گزارش نیما ارکانی دیگر فیزیکدان ایرانی در رتبه سی و دوم و پردیس ثابتی، بیولوژیست ایرانی در رتبه چهل و سوم است.
برگرفته شده از : مجله علمی ایران irsci.com/news.html?newsId=307
دیدار دانش آموزان پایه هفتم دبیرستان دوره اول شهید بهشتی 1 اردبیل از مرکز فنی حرفه ای اردبیل
بسمه تعالی
جشنواره دانش آموزی نوجوان خوارزمی
فعالیت های آزمایشگاهی پایه هفتم
موضوع آزمایش : انحلال پذیری مواد وسایل مورد نیاز : بشر – آب – همزن – اتانول – گوگرد – براده آهن – نفت سدیم کلرید ( نمک ) – جوهرنمک شرح آزمایش : 1- ابتدا شش بشر انتخاب کنید و تا نیمه در آن آب بریزید . 2- سپس از مواد جامد به اندازه یک قاشق کوچک و از مایع ها چند قاشق برداشته به آب داخل بشرها به طور جداگانه بریزید و با همزن جداگانه محتویات هر بشر را هم بزنید . 3-نتیجه آزمایش را در جدولی نشان دهید .
|
موضوع آزمایش : اندازه گیری وزن و جرم چند جسم وسایل مورد نیاز : چند جسم به دلخواه – ترازوی سه اهرمی - نیروسنج شرح آزمایش : 1-جسم مورد نظر را انتخاب کرده سپس جرم ووزن آن را با استفاده از ترازو و نیروسنج به دست آورید . 2- چند بار اندازه گیری خود را تکرار کنید و از اعداد به دست آمده میانگین بگیرید. 3- نتایج به دست آمده را در جدولی ثبت کنید .
|
موضوع آزمایش : مقایسه چگالی دو جسم وسایل مورد نیاز : پیچ فلزی – مکعب چوبی – خط کش – استوانه مدرج – آبفشان ترازوی سه اهرمی – بشر 1-جسم کوچک مانند پیچ فلزی و یک قطعه چوب را انتخاب کنید 2-چگالی آن ها را اندازه گیری کنید . 3- درون بشر تا نیمه آب بریزید سپس آن ها را درون آب بیندازید چه نتیجه ای می گیرید .
|
موضوع آزمایش : مشاهده مستقیم و غیرمستقیم وسایل مورد نیاز : قند- پارچه – ذره بین – قند شکن- لیوان – آب – همزن شرح آزمایش : 1-چند حبه قند بردارید آن قدر به آن ضربه بزنید تا به پودر تبدیل شود. 2-پودر قند را داخل لیوان بریزید تا حل شود. 3- آیا ذره های قند در آب قابل دیدن هستند؟ آیا آن ها در داخل لیوان وجود دارند یا از بین رفته اند ؟ ( آزمایشی برای بررسی ادعای خود پیشنهاد دهید ) 4- از این آزمایش چه نتیجه ای می گیرید ؟
|
موضوع آزمایش : رسانا یا نارسانایی مواد مختلف وسایل مورد نیاز : تیغه مسی- روی – میخ – میله کربن و پلاستیک – سیم رابط- لامپ – سرپیچ – منبع تغذیه شرح آزمایش : 1-یک مدار الکتریکی بسازید. 2- با استفاده از این مدار الکتریکی رسانا یا نارسانا بودن هر یک از اجسام را مشخص کنید
|
موضوع آزمایش : تراکم پذیری مواد وسایل مورد نیاز : سرنگ – آب – شن شرح آزمایش: 1-با استفاده از موادی که در اختیار دارید ، تراکم پذیری سه حالت ماده را بررسی کنید . ( روش کار خود را بنویسید .) 2- تراکم پذیری در کدام حالت بیش تر است ؟ علت چیست ؟ 3- نتیجه آزمایش را بنویسید .
|
موضوع آزمایش : رابطه گرما و فاصله ذرات (انبساط حجمی گازها ) وسایل مورد نیاز : بادکنک – بطری – آب سرد – آب گرم – ظرف معمولی شرح آزمایش : 1- با استفاده از وسایلی که در اختیار دارید آزمایش را انجام دهید و رابطه بین گرما وفاصله ذرات را ذکر کنید . 2- نمودار مربوط به این رابطه را رسم کنید . 3- نموداری را که رسم کرده اید تفسیر کنید.
|
موضوع آزمایش : مقایسه خاصیت اسیدی یا بازی بودن مواد مختلف وسایل مورد نیاز : آهک – جوش شیرین – اسپاتول – آبفشان – بشر 50 سی سی – قیف شیشه ای – ارلن – کاغذ صافی – کاغذ پی اچ – ترازوی دیجیتال شرح آزمایش : 1- 2/0 گرم آهک را درون 20 سی سی آب حل کنید .پس از صاف کردن با استفاده از شناساگرها خاصیت اسیدی یا بازی بودن آن را مشخص کنید . 2- 2/0 گرم جوش شیرین را درون 20 سی سی آب حل کنید با استفاده از شناساگرها خاصیت اسیدی یا بازی ان را مشخص کنید . 3- از مقایسه این دو ماده چه نتیجه ای گرفتید ؟
|
موضوع آزمایش : شناسایی یک ماده نا مشخص وسایل مورد نیاز : سرکه – آب آهک – آب مقطر که به طور نامشخص درون سه بشر وجوددارد – لوله آزمایش 3 عدد- کاغذ پی اچ – پنس – شیشه ساعت شرح آزمایش : 1-در داخل بشرها که با حروف A-B-C نام گذاری شده است سه ماده سرکه ، آب آهک و آب مقطر وجوددارد. 2- از هر کدام در حدود 2 میلی لیتر درون لوله آزمایش بریزید . 3- با استفاده از مواد و وسایل موجود بشر محتوی آب آهک را شناسایی کنید و روش انجام کار و مشاهدات خود را در گزارش کار بنویسید .
|
موضوع آزمایش : تشکیل باران وسایل موردنیاز : بشر- نایلون – قیچی – کش لاستیکی – آب جوش - یخ شرح آزمایش : 1-یک بشر را با نایلون بپوشانید و روی آن یخ قرار دهید . 2-درون یک بشر تا حدود یک سوم آب داغ بریزید و در آن را با نایلون بپوشانید و روی آن یخ قرار دهید . 3- درون یک بشر تا حدود یک سوم آب داغ بریزید و در آن را با نایلون بپوشانید. 4- از مقایسه آزمایش 1، 2 و3 چه نتیجه ای می گیرید ؟
|
موضوع آزمایش : عوامل موثر در آب جاری وسایل مورد نیاز : ظرف شیشه ای – مقداری ماسه و رس شرح آزمایش : 1- در یک ظرف شیشه ای مقداری ماسه( 70 درصد) و رس (20 درصد) را باهم مخلوط کنید وسطح آن را به صورت شیب دار درآورید . 2- مقداری آب در قسمت سطح شیب دار بریزید. 3- نتیجه مشاهدات خود را یادداشت کنید .
|
موضوع آزمایش : نفوذپذیری و نفوذناپذیری در خاک های مختلف وسایل مورد نیاز : خاک رس – ماسه – لیوان یک بار مصرف دو عدد- اسپاتول- آبفشان – میخ آهنی – بشر – ترازوی سه اهرمی شرح آزمایش : 1-لیوان یک بار مصرف که ته آن سوراخ است را انتخاب کنید درون آن 40 گرم ماسه و 80 گرم خاک رس بریزید . 2-لیوان یک بار مصرف که ته آن سوراخ است را انتخاب کنید درون آن 40 گرم خاک رس و 80 گرم ماسه بریزید آن ها را به طور کامل مخلوط کنید سپس درون لیوان 50 سی سی آب بریزید. 3- از مقایسه آزمایش مرحله 1و2 چه نتیجه ای می گیرید؟
|
موضوع آزمایش : تشخیص منطقه اشباع و سطح ایستابی وسایل مورد نیاز : بشر - آب – مقداری ماسه شرح آزمایش : 1- سه چهارم بشر را ماسه بریزید سپس تا نیمه درون آن آب بریزید. 2-در داخل ظرف چند منطقه مجزا وجود دارد ؟ 3-کدام منطقه را می توان به سفره آب زیرزمینی تشبیه کرد ؟
|
موضوع آزمایش : محاسبه کار انجام شده وسایل مورد نیاز: نیروسنج – خط کش – وزنه – مکعب چوبی شرح آزمایش : 1-قطعه چوب را به اندازه 50 سانتی متر روی سطح میز بکشید مقدار کار انجام شده در امتداد سطح افقی را محاسبه کنید . 2- قطعه چوب را به اندازه یک متر روی سطح میز بکشید مقدار کار انجام شده در امتداد سطح افقی را محاسبه کنید 3- یک وزنه روی قطعه چوب قرارداده و آن را به اندازه یک متر روی سطح میز بکشید مقدار کار در امتداد سطح افقی انجام شده را محاسبه کنید ؟ 4- از مقایسه آزمایش مرحله 1،2،3 چه نتیجه ای می گیرید ؟
|
موضوع آزمایش :مقایسه تاثیرارتفاع بر میزان انرژی پتانسیل گرانشی وسایل مورد نیاز : گلوله یا وزنه فلزی – نیروسنج – نخ – خط کش – گیره و پایه فلزی – مکعب چوبی شرح آزمایش : 1-یک گلوله یا وزنه فلزی انتخاب کنید و آن را به نخی که طول آن حدود 30 سانتی متر است متصل کنید در مسیر حرکت آن یک قطعه چوب قرار دهید گلوله یا وزنه را تا ارتفاع 5 سانتی متری بالا ببرید و رها کنید . 2- آزمایش را تکرار کنید و گلوله یا وزنه را تا ارتفاع 10 سانتی متری بالا ببرید و رها کنید . 3- از مقایسه آزمایش مرحله 1و2 چه نتیجه ای می گیرید ؟ |
ﺍﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﺑﻪﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﻓﻘﻂ ﯾﮏ ﺑﺎﺭ ﺑﮕﻮﯾﯿﺪ :
" ﻓﻼﻥ ﮐﺎﺭﺭﺍ ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﻡ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﻡ "
ﺑﺎﯾﺪ ﯾﮏ ﻧﻔﺮ ﺩﯾﮕﺮ ﻫﻔﺪﻩ ﻣﺮﺗﺒﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﮕﻮﯾﺪ ﮐﻪ
" ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﯿﺪ ﺁﻥ ﮐﺎﺭ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﯿﺪ "
ﺗﺎ ﺍﺛﺮ ﻫﻤﺎﻥ ﯾﮏ ﺩﻓﻌﻪ ﺭﺍ ﺧﻨﺜﯽ ﮐﻨﺪ !
ﻧﺘﯿﺠﻪ : ﻗﺪﺭﺕ ﻧﻔﻮﺫ ﮐﻼﻡ ﺷﻤﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﻫﻔﺪﻩ ﻣﺮﺗﺒﻪ
ﺍﺯ ﻗﺪﺭﺕ ﮐﻼﻡ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻗﻮﯾﺘﺮﺍﺳﺖ
ﭘﺲ ﻣﺜﺒﺖ ﻓﮑﺮ ﮐﻨﯿﺪ !
ﺁﻫﺴﺘﻪ ﺑﺎ ﺧﻮﺩ ﺻﺤﺒﺖ ﮐﺮﺩﻥ و " ﻭﺍﮔﻮﯾﻪ " ﻣﯽ گن ﻭﺍﮔﻮﯾﻪ ﻫﺎ ﺍﺛﺮﺍﺕ ﻋﻤﯿﻘﯽ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﻓﺮﺩی که اونارو میگه،دارن . از این به بعد ﻣﺮﺍﻗﺐ ﻭﺍﮔﻮﯾﻪ ﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩتون ﺑﺎﺷﯿﺪ و دبگه جملات منفی رو واگویه نکنید. اگر فقط حتی یک بار با خودت بگی که من تو فلان درس ضعیفم یا من نمیتونم معدل بالا بیارم و..ببین چه اثرات بد و مخربی داره !؟
پس لطفا از امروز و این لحظه ها گفتگوهای درونیتو اصلاح کن. ممنون