طراحی آزمایش علوم پایه هفتم( ویزه مسایقات آزمایشگاهی جشنواره خوارزمی)
بسمه تعالی
جشنواره دانش آموزی نوجوان خوارزمی
فعالیت های آزمایشگاهی پایه هفتم
موضوع آزمایش : انحلال پذیری مواد وسایل مورد نیاز : بشر – آب – همزن – اتانول – گوگرد – براده آهن – نفت سدیم کلرید ( نمک ) – جوهرنمک شرح آزمایش : 1- ابتدا شش بشر انتخاب کنید و تا نیمه در آن آب بریزید . 2- سپس از مواد جامد به اندازه یک قاشق کوچک و از مایع ها چند قاشق برداشته به آب داخل بشرها به طور جداگانه بریزید و با همزن جداگانه محتویات هر بشر را هم بزنید . 3-نتیجه آزمایش را در جدولی نشان دهید .
|
موضوع آزمایش : اندازه گیری وزن و جرم چند جسم وسایل مورد نیاز : چند جسم به دلخواه – ترازوی سه اهرمی - نیروسنج شرح آزمایش : 1-جسم مورد نظر را انتخاب کرده سپس جرم ووزن آن را با استفاده از ترازو و نیروسنج به دست آورید . 2- چند بار اندازه گیری خود را تکرار کنید و از اعداد به دست آمده میانگین بگیرید. 3- نتایج به دست آمده را در جدولی ثبت کنید .
|
موضوع آزمایش : مقایسه چگالی دو جسم وسایل مورد نیاز : پیچ فلزی – مکعب چوبی – خط کش – استوانه مدرج – آبفشان ترازوی سه اهرمی – بشر 1-جسم کوچک مانند پیچ فلزی و یک قطعه چوب را انتخاب کنید 2-چگالی آن ها را اندازه گیری کنید . 3- درون بشر تا نیمه آب بریزید سپس آن ها را درون آب بیندازید چه نتیجه ای می گیرید .
|
موضوع آزمایش : مشاهده مستقیم و غیرمستقیم وسایل مورد نیاز : قند- پارچه – ذره بین – قند شکن- لیوان – آب – همزن شرح آزمایش : 1-چند حبه قند بردارید آن قدر به آن ضربه بزنید تا به پودر تبدیل شود. 2-پودر قند را داخل لیوان بریزید تا حل شود. 3- آیا ذره های قند در آب قابل دیدن هستند؟ آیا آن ها در داخل لیوان وجود دارند یا از بین رفته اند ؟ ( آزمایشی برای بررسی ادعای خود پیشنهاد دهید ) 4- از این آزمایش چه نتیجه ای می گیرید ؟
|
موضوع آزمایش : رسانا یا نارسانایی مواد مختلف وسایل مورد نیاز : تیغه مسی- روی – میخ – میله کربن و پلاستیک – سیم رابط- لامپ – سرپیچ – منبع تغذیه شرح آزمایش : 1-یک مدار الکتریکی بسازید. 2- با استفاده از این مدار الکتریکی رسانا یا نارسانا بودن هر یک از اجسام را مشخص کنید
|
موضوع آزمایش : تراکم پذیری مواد وسایل مورد نیاز : سرنگ – آب – شن شرح آزمایش: 1-با استفاده از موادی که در اختیار دارید ، تراکم پذیری سه حالت ماده را بررسی کنید . ( روش کار خود را بنویسید .) 2- تراکم پذیری در کدام حالت بیش تر است ؟ علت چیست ؟ 3- نتیجه آزمایش را بنویسید .
|
موضوع آزمایش : رابطه گرما و فاصله ذرات (انبساط حجمی گازها ) وسایل مورد نیاز : بادکنک – بطری – آب سرد – آب گرم – ظرف معمولی شرح آزمایش : 1- با استفاده از وسایلی که در اختیار دارید آزمایش را انجام دهید و رابطه بین گرما وفاصله ذرات را ذکر کنید . 2- نمودار مربوط به این رابطه را رسم کنید . 3- نموداری را که رسم کرده اید تفسیر کنید.
|
موضوع آزمایش : مقایسه خاصیت اسیدی یا بازی بودن مواد مختلف وسایل مورد نیاز : آهک – جوش شیرین – اسپاتول – آبفشان – بشر 50 سی سی – قیف شیشه ای – ارلن – کاغذ صافی – کاغذ پی اچ – ترازوی دیجیتال شرح آزمایش : 1- 2/0 گرم آهک را درون 20 سی سی آب حل کنید .پس از صاف کردن با استفاده از شناساگرها خاصیت اسیدی یا بازی بودن آن را مشخص کنید . 2- 2/0 گرم جوش شیرین را درون 20 سی سی آب حل کنید با استفاده از شناساگرها خاصیت اسیدی یا بازی ان را مشخص کنید . 3- از مقایسه این دو ماده چه نتیجه ای گرفتید ؟
|
موضوع آزمایش : شناسایی یک ماده نا مشخص وسایل مورد نیاز : سرکه – آب آهک – آب مقطر که به طور نامشخص درون سه بشر وجوددارد – لوله آزمایش 3 عدد- کاغذ پی اچ – پنس – شیشه ساعت شرح آزمایش : 1-در داخل بشرها که با حروف A-B-C نام گذاری شده است سه ماده سرکه ، آب آهک و آب مقطر وجوددارد. 2- از هر کدام در حدود 2 میلی لیتر درون لوله آزمایش بریزید . 3- با استفاده از مواد و وسایل موجود بشر محتوی آب آهک را شناسایی کنید و روش انجام کار و مشاهدات خود را در گزارش کار بنویسید .
|
موضوع آزمایش : تشکیل باران وسایل موردنیاز : بشر- نایلون – قیچی – کش لاستیکی – آب جوش - یخ شرح آزمایش : 1-یک بشر را با نایلون بپوشانید و روی آن یخ قرار دهید . 2-درون یک بشر تا حدود یک سوم آب داغ بریزید و در آن را با نایلون بپوشانید و روی آن یخ قرار دهید . 3- درون یک بشر تا حدود یک سوم آب داغ بریزید و در آن را با نایلون بپوشانید. 4- از مقایسه آزمایش 1، 2 و3 چه نتیجه ای می گیرید ؟
|
موضوع آزمایش : عوامل موثر در آب جاری وسایل مورد نیاز : ظرف شیشه ای – مقداری ماسه و رس شرح آزمایش : 1- در یک ظرف شیشه ای مقداری ماسه( 70 درصد) و رس (20 درصد) را باهم مخلوط کنید وسطح آن را به صورت شیب دار درآورید . 2- مقداری آب در قسمت سطح شیب دار بریزید. 3- نتیجه مشاهدات خود را یادداشت کنید .
|
موضوع آزمایش : نفوذپذیری و نفوذناپذیری در خاک های مختلف وسایل مورد نیاز : خاک رس – ماسه – لیوان یک بار مصرف دو عدد- اسپاتول- آبفشان – میخ آهنی – بشر – ترازوی سه اهرمی شرح آزمایش : 1-لیوان یک بار مصرف که ته آن سوراخ است را انتخاب کنید درون آن 40 گرم ماسه و 80 گرم خاک رس بریزید . 2-لیوان یک بار مصرف که ته آن سوراخ است را انتخاب کنید درون آن 40 گرم خاک رس و 80 گرم ماسه بریزید آن ها را به طور کامل مخلوط کنید سپس درون لیوان 50 سی سی آب بریزید. 3- از مقایسه آزمایش مرحله 1و2 چه نتیجه ای می گیرید؟
|
موضوع آزمایش : تشخیص منطقه اشباع و سطح ایستابی وسایل مورد نیاز : بشر - آب – مقداری ماسه شرح آزمایش : 1- سه چهارم بشر را ماسه بریزید سپس تا نیمه درون آن آب بریزید. 2-در داخل ظرف چند منطقه مجزا وجود دارد ؟ 3-کدام منطقه را می توان به سفره آب زیرزمینی تشبیه کرد ؟
|
موضوع آزمایش : محاسبه کار انجام شده وسایل مورد نیاز: نیروسنج – خط کش – وزنه – مکعب چوبی شرح آزمایش : 1-قطعه چوب را به اندازه 50 سانتی متر روی سطح میز بکشید مقدار کار انجام شده در امتداد سطح افقی را محاسبه کنید . 2- قطعه چوب را به اندازه یک متر روی سطح میز بکشید مقدار کار انجام شده در امتداد سطح افقی را محاسبه کنید 3- یک وزنه روی قطعه چوب قرارداده و آن را به اندازه یک متر روی سطح میز بکشید مقدار کار در امتداد سطح افقی انجام شده را محاسبه کنید ؟ 4- از مقایسه آزمایش مرحله 1،2،3 چه نتیجه ای می گیرید ؟
|
موضوع آزمایش :مقایسه تاثیرارتفاع بر میزان انرژی پتانسیل گرانشی وسایل مورد نیاز : گلوله یا وزنه فلزی – نیروسنج – نخ – خط کش – گیره و پایه فلزی – مکعب چوبی شرح آزمایش : 1-یک گلوله یا وزنه فلزی انتخاب کنید و آن را به نخی که طول آن حدود 30 سانتی متر است متصل کنید در مسیر حرکت آن یک قطعه چوب قرار دهید گلوله یا وزنه را تا ارتفاع 5 سانتی متری بالا ببرید و رها کنید . 2- آزمایش را تکرار کنید و گلوله یا وزنه را تا ارتفاع 10 سانتی متری بالا ببرید و رها کنید . 3- از مقایسه آزمایش مرحله 1و2 چه نتیجه ای می گیرید ؟ |